Uitwerking thema's cluster Utrecht - 22-02-2022
LOGO – Thema’s cluster Utrecht
In LOGO zijn 4 thema’s ontwikkeld. Gedurende de opleiding zal je persoonlijke ontwikkeling binnen de de thema’s vorm krijgen waarbij de EPA’s ondersteuning geven aan deze persoonlijke ontwikkeling. Onderwerpen uit de thema’s zullen tijdens de gehele opleiding in meer of mindere mate aan bod komen. Bij de thema’s bestaat de vrijheid voor de AIOS om zelf accenten te leggen op welke vlakken verdere verdieping word gezocht. Daarbij kan per cluster de invulling van de thema’s zelf geregeld worden.
In dit document zijn de vier thema’s uitgesplitst. Hierbij worden ook voorbeelden gegeven wat de mogelijkheden zijn om voor verdere verdieping en persoonlijke ontwikkeling. Sommige onderdelen van thema’s kunnen een verplicht karakter hebben zoals bijvoorbeeld intervisie bij het thema ‘bevlogen zijn, bevlogen blijven’ maar over het algemeen geldt dat je zelf kunt kiezen welke accenten je zelf legt.
In afstemming met de opleider kan de AIOS tijdens de opleiding onderdelen kiezen. Wanneer een differentiatieplan wordt geschreven, wordt verwacht dat ook verdieping in de verschillende thema’s wordt benoemd en welke rolspecialisatie de AIOS op het oog heeft.
Per thema zijn in dit document voorbeelden bijgevoegd van wat de mogelijkheden binnen dit thema in cluster Utrecht, zijn. Het is niet zo dat verdieping aan de hand van deze voorbeelden moet plaatsvinden. De AIOS moet uiteraard ieder voorstel tot verdieping met de opleider bespreken.
De thema’s zijn:
Thema 1. Bevlogen zijn, Bevlogen blijven
Onderwerpen: Balans en motivatie behouden
Zelfsturend leren
Omgaan met tegenslagen
Thema 2. Netwerkgeneeskunde voor specifieke doelgroepen
Onderwerpen: Women’s Health
Zorg voor kwetsbare patiënten
Thema 3. Organisatie gebonden zorg
Onderwerpen: Kwaliteit, management, veiligheid en duurzaamheid
Doelmatigheid en waarde-gedreven zorg
Klinisch leiderschap
Thema 4. Kennis en innovatie
Onderwerpen: Bijdragen aan en omgaan met verandering
Innovatieve technieken
Onderwijs en opleiden
Wetenschap
Thema 1. Bevlogen zijn, Bevlogen blijven
Concept intervisie
Voorstel: 3 intervisiesessies per jaar per AIOS van ongeveer 2 uur
Intervisie gekoppeld aan het jongsten/oudsten onderwijs zodat alle AIOS aanwezig kunnen zijn
Opties voor schema’s
Intervisie +/- per jaar indelen -> lijkt logistiek het meest haalbare met instroom en uitstroom.
Gemengd 3 jaren -> lastige planning door uitstroom en instroom
Schema (nog wat verder aanpassen)
Jan
Feb
maart Jaar 2 + 3
April. Jaar 4 + 5
Mei. Jaar 2 + 3
Juni. Jaar 5 + 6
Juli —————————————-
Aug —————————————-
Sept Jaar 1 + 3
Okt Jaar 6 + 4
Nov Jaar 1 + 2
Dec Jaar 5 + 4
Coaches:
Voorkeur voor vaste begeleiding per groepje.
Kosten vanuit UMCU inclusief catering/locatie:
6845 euro voor 8 momenten.
+/- 150 Euro per AIOS/jaar
Plan:
Startdatum intervisie Jongsten onderwijs Maart 2022
Thema 2 – Netwerkgeneeskunde voor specifieke doelgroepen
Womens health (genderspecifieke zorg)
Verplicht: 2 onderwijsdagen in nieuwe plan voor dit thema (denk aan menopauze, fysiologie medicatie bij vrouw, vrouw specifieke ziekte, hormoon gebonden klachten).
Eventuele contacten hiervoor
- Angela Maas, cardioloog radboud
- Janneke Wittekoek, cardioloog
- Endocrinoloog gender team VU ook via angelique,
- Toine Lagro Janssen
- Hormoon gebonden migraine exepertise groep in Leiden. Janneke Wittekoek is cardioloog, eigen klieniek Heartlife(vrouwen hart) en veel in media over hoe cardiale klachten anders presenteren bij vrouwen.
Dit thema biedt veel mogelijkheden tot verdieping elders, ook buiten het ziekenhuis stage of onderzoek te doen. Voorbeelden hiervan zijn:
- Verdieping in repoductieve rechten/gezondheidszorg
- politieke/sociaal/culturele invloeden op vrouw zijn
- genderpolikliniek
- sociale/financiële impact menopauze gerelateerde problematiek etc.
Zorg voor kwetsbare patiënten
Verplicht: Onderwijsdag thema 25: zorg voor oudere patiënt (oudste onderwijs)
- Meeste ziekenhuizen bieden DOO of E-learning aan over kwetsbare patiënt
- UMCU: https://www.umcutrecht.nl/nl/opleidingen/opleidingenoverzicht/het-perioperatieve-traject-bij-kwetsbare-ouderen
- POP poli in diverse ziekenhuizen
- Onderwijs aan 1e lijn? Als AIOS betrokken bij contact met huisartsen en ook feedback vanuit 1e lijn kan mogelijk heel leerzaam zijn.
- Vluchtelingen zorg/zorg asielzoekers.
Thema 3 – Organisatie gebonden zorg
Onderwerpen:
- Kwaliteit
- Management
- Veiligheid
- Duurzaamheid
- Doelmatigheid en waarde-gedreven zorg
- Klinisch leiderschap
Huidige aanbod
Verplichte Onderwijsdagen (worden herzien):
Jongste onderwijs:
DOO: Richtlijnontwikkeling en onderwijs
DOO: Kwaliteit van zorg
Oudste onderwijs:
DOO: Voorbereiden op de toekomst/ teamwork
DOO: Management, organisatie
DOO: Juridische zaken
DOO: bekostiging van de gezondheidszorg
Per kliniek
Complicatie registratie en complicatie besprekingen.
Deelname veiligheid en incident meldingscommissie
Implementatie richtlijnen/protocollen waarbij ook betrokkenheid/schrijven van protocol
Aanvullende mogelijkheid
- Participatie value-based healthcare project.
- Deelname commissies: AIOS bestuur, VAGO, NVOG werkgroep etc.
- Cursus medisch leiderschap
- Basiscursus ziekenhuismanagment ( Medische vervolgopleidingen)
- Medisch management ih ziekenhuis. Academie voor med specialisten.
- Cursus value based healthcare/lean
- E-learning zinvolle zorg (in ontwikkeling)
Aanvullende mogelijkheden:
Mogelijkheid tot meekijken maatschapsvergadering/ meelopen MT
Als differentiatie bij bijvoorbeeld Raad van Bestuur of overheid.
Uitwerking LOGO Thema 4: Innovatie en kennis
N.a.v. cluster breed enquête
Emiel Post Uiterweer en Loekie Pelsser
Specifieke mogelijkheden cluster breed
- Innovatieve trainingsmogelijkheden (Simendo)
Specifieke mogelijkheden per ziekenhuis:
UMC Utrecht:
- Basis Kwalificatie Onderwijs: Onderwijskwalificaties voor docenten van het UMC Utrecht - UMC Utrecht
- Innovatieve technieken (Robot chirurgie)
- Discipline overstijgend onderwijs (AIOS): Discipline Overstijgend Onderwijs - UMC Utrecht
- Duurzaam dokteren
- Evidence based medicine
- Innovatief medisch ondernemerschap – van patent naar patiënt
- Management I
- Management II
- Teach the Teachers IA voor AIOS
Antonius ziekenhuis:
- Innovatieve technieken (Robot chirurgie)
Diakonessenziekenhuis:
Meander Medisch Centrum:
- Innovatieve technieken (Robot chirurgie)
Gelre Ziekenhuis:
Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis:
- Box training
Ideeën nieuw te ontwikkelen thema gebonden activiteiten:
- Cursus Duurzaamheid (“gynae goes green”).
- Cursus Adaptief Vermogen.
- PDCA cyclus / vernieuwen van protocollen a. regionale en lokale refereer avonden.
- Innovatieve ICT / audiovisuele toepassingen (denk aan apps, patiënt voorlichting).
- Buddy patiënten project.
- Regionale samenwerking en verwijzing verbeteren (bv onco).
- TOKIO model toepassen.
- Ontwikkelingen op technisch vlak bv nieuwe hysteroscopie apparatuur/operatierobot cluster breed bespreken (refereeravond?).
- Meer duidelijkheid over welke gynaecoloog zich hard maakt voor wat (bv innovatie aanspreekpunt, duurzaamheid, etc.) (Met name academisch ziekenhuis?).
- Terugkoppeling als AIOS bij ander cluster werkzaam is geweest. Kijkje in de keuken/zoek de verschillen.
- Innovatie projecten ontwikkelen samen met technische universiteit.
- Externe programma’s zoals medical business projects , summer school of doctor meets director (Of valt misschien meer onder thema 3: organisatie gebonden zorg).
- Innovatie in lage inkomens landen.
Discussie punt:
- 2 CAT’s per jaar of mag dit creatiever worden ingevuld